top of page

برنامه ریزی برای رسیدن به آرزوهاتون

سلام به همه ی خواننده های بلاگ من. دلم براتون تنگ شده بود!

پست امروز راجب برنامه ریزی و سازماندهی زندگی و کارهاتون هست، برای اینکه بتونید به اهداف کوتاه و بلند مدت خودتون دست پیدا کنید.


الان حدودا دوسالی میشه که کار نمیکنم، شمایی که داستان زندگی منو میدونید، در جریان این هستید که محل کار قبلی من خیلی جای مفرحی نبود، و کار کردن توی اون محیط تاثیر منفی زیادی روی من گذاشت. نه تنها انگیزه مو برای کار کردن از دست دادم، بلکه انگیزمو برای زندگی کردن هم ازم گرفت. تقریبا به اندازه ی دوسال طول کشید تا تونستم بلاخره خودمو مجبور کنم که از روی مبل بلند شم و شروع به فعالیت کنم! اما بهرحال، با کمک و حمایت مالی و احساسی همسرم، تونستم به نقطه ای برسم که تونستم بلاخره شروع به تلاش کردن در جهت رویاهام کنم.


دروغ نگم خیلی سخت بود که بخوام از جام بلند شم و اون حس مقاومتی که در برابر فعالیت کردن داشتم رو کنار بذارم و برای رسیدن به رویاهام تلاش کنم، اما یه روز از خواب بلند شدم و همینطوری شروع کردم به کار. بخاطر حس بلندپروازی ای که دارم، همیشه خودمو سرزنش میکردم چون هیچکاری انجام نمیدادم، و این باعث می شد بیشتر افسرده و بی حال بشم و نتونم کاری رو شروع کنم. یه روز همینطوری به خودم گفتم "بسه دیگه!" و اون روز شروع زندگی دوباره من بود.


A girl sitting on a chair planning for her dreams
planning for your dreams

حالا میخوام یه رازی رو با شما در میون بذارم، رازی که باعث شد من بتونم از جام بلند شم و شروع به انجام کارام بکنم. یه شوهرخاله دارم که بهم میگفت: "اگه نمیتونی هیچ کاری رو انجام بدی، بنویسش روی یه تیکه کاغذ!" و منم به پیشنهادش گوش کردم و اینکارو کردم، و به طرز عجیبی تونستم هرکاری رو که روی برگه ی کاغذ مینوشتم رو به انجام برسونم. در طول زمان متوجه شدم که دچار اختلال عدم تمرکز هستم که این اختلال باعث میشه که همش حواسم پرت بشه و نتونم روی هیچ کاری تمرکز کنم. برای همین، نوشتن کارهایی که برای زندگی و کارم داشتم کمکم کرد که بتونم روی انجام دونه دونه ی وظایفم تمرکز کنم و بتونم تقریبا تمام کارهایی که داشتم رو با موفقیت به انجام برسونم.


با در نظر داشتن این روش در ذهنم، دوباره تصمیم گرفتم این بار هم از نوشتن برای انجام دادن کارهام استفاده کنم، با این فرق که ایندفعه یه سیستم امتیازدهی هم در کنار نوشتن کارهام درست کردم. هنوز دارم روش کار میکنم ولی به نظرم تا همین الانشم برنامه ی امتیازدهی خیلی خوبی از آب درومده.


اینجا براتون یه نمونه فایل اکسل از پیش طراحی شده این برنامه به همراه سیستم امتیازدهی آماده کردم که میتونید ازش استفاده کنید و به سلیقه ی خودتون تغییرش بدید.


PLANNING STRUCTURE
.xlsx
Download XLSX • 13KB

این برنامه شامل سه بخش هست، زندگی، کار و تفریح. توی قسمت زندگی، شما هرچیزی رو که میخواید در زندگیتون بهش برسیدو مینویسید؛ برای مثال، خریدن یه خونه یا ماشین یا حتی مهاجرت. توی قسمت کار، هرچیزی که میخواید از لحاظ کاری بهش دست پیدا کنید رو مینویسید؛ برای مثال، ترفیع گرفتن یا تاسیس شرکت خودتون. در بخش تفریح، شما کارهایی رو مینویسید که مربوط به تفریحات و سلامتی تون باشن؛ برای مثال، اسم نوشتن برای کلاس شنا، رفتن به یک مهمونی یا حتی ورزش کردن در خونه.


حالا سه تا سوال ممکنه براتون پیش بیاد:

1) چرا قسمت تفریح رو به برنامه اضافه کردم؟ به جای اینکه اونو به عنوان جایزه بذارم؟

برعکس خیلیا که اعتقاد دارن میشه از تفریح و سلامتی برای انجام کار و زندگی زد و کلا تفریح و سلامتی رو جزو زندگی آدم حساب نمیکنن، من عقیده دارم که باید تفریح کردن و توجه به سلامتی جزو برنامه های اصلی برای زندگیتون باشه، چون در نهایت سالم بودن و شاد بودن دو عامل مهم برای افزایش انرژی و تلاش بیشتر در جهت سایر خواسته هایی هست که برای زندگی و کارتون دارید.


2) چه چیزهایی رو میشه به عنوان جایزه در نظر گرفت؟

بعد از تعیین امتیازتون در جدول امتیاز بندی و رسیدن امتیاز به حد نصاب (که بعدا راجبش توضیح میدم)، شما به خودتون یک جایزه میدید. برای مثال میتونید یه مسافرت برید یا کفشی که دوست دارید بخرید.


3) چرا فقط دو ردیف برای هر بخش انتخاب کردم؟

به عنوان کسی که دچار اختلال عدم تمرکز هست، انجام دادن یه کار خیلی برای برنامه ریزیاتون خطرناکه؛ اینکه جدول برنامه ریزیتونو پر کنید از انواع کارهای مختلف و بعد با نگاه کردن بهش خسته بشیدو کلا کاری دیگه انجام ندید. بنابراین بنابر قانون این جدول، فقط دو ردیف برای هر بخش اضافه کردم که میتونید در روز دو کار رو برای هر بخشی انجام بدید که نهایتا میشه 6 کار در یک روز که مطمئن باشید زیادم هست.


حالا بیاید راجب امتیازبندی صحبت کنیم. شخصا من امتیازها رو مثل واحد پول در نظر میگیرم، مثلا تومان. برای مثال، هر کاری که به انجام برسونید به اندازه 10 امتیاز یا 10 هزار تومانه. پس اگر در اینجا جمع امتیازهاتون بعد از چندروز برسه به 100، یعنی میتونید به اندازه ی 100 هزار تومان برای خودتون خرید کنید. در عین حال میتونید جایزه های دیگه مثل سینما رفتن و مسافرت هم برای خودتون بذارید و جدول امتیاز بندی رو به سلیقه ی خودتون درست کنید. مثلا هر 50 امتیاز یک بلیط سینما، یا هر 200 امتیاز یک مسافرت کوتاه.


حالا بیاید بهتون یاد بدم که چطور باید در این سه بخش زندگی و کار و تفریح به خودتون امتیاز بدید. از اونجایی که بخش های زندگی و کار بیشتر از تفریح در موفقیت کلی شما مشارکت دارند، برای انجام هر کار در دو بخش زندگی و کار 10 امتیاز و برای انجام هر کار در بخش تفریح 5 امتیاز اختصاص بدید. اینجوری نه تنها برای تفریح کردن و مواظب سلامتتون بودن امتیاز میگیرید، بلکه چون امتیازش کمتر هست همش سعی نمیکنید با انجام فقط کارهای تفریحی و ورزش، از زیر انجام دادن کارهای اصلیتون در برید!:)


این برنامه برای یک ماه تنظیم شده که از هر روزی که شروع کنید تا 30 روز آینده هست. در ستون آخر که نتایج هست، شما باید نتیجه ای رو که از خودتون انتظار دارید در طول این یک ماه برای اون بخش انجام بدید رو بنویسید. برای مثال، یک ماهه که نمیتونید خونه بخرید یا مهاجرت کنید، ولی مثلا طی یک ماه میتونید مقدمات وام گرفتن رو فراهم کنید یا یه مهارت آیلتس رو به طور کامل یاد بگیرید.


یادتون باشه که نوشتن نتایجی که از خودتون انتظار دارید بعد از یک ماه بهش برسید، صرفا دلیل بر این نمیشه که بتونید دقیقا و بطور کامل به اون نتایج دست پیدا کنید. هدف از نوشتن این نتایج اینه که برای خودتون اهدافی رو تعیین کنید که بتونه بهتون انگیزه بده که بتونید کارهاتون رو به انجام برسونید. اگه مثلا بعد از یک ماه فقط تونستید یک چهارم کارهایی که تعیین کردیدو انجام بدید، نباید خودتونو سرزنش کنید، در واقع باید به خودتون افتخار کنید که در مقایسه با ماه قبل که 0 درصد کار انجام دادید، این ماه درصدتون شده 25.


حالا وقتیم باشه وقت اینه که راجب شماتیک کلی این جدول توضیح بدم. توی این جدول، هر ستون حکم یک روز رو داره. شما کارهایی که باید در یک روز انجام بدید رو بصورت عمودی در بخش مربوط به زندگی، کار یا تفریح مینویسید.در آخر روز باید ببینید کدوم کارها رو انجام دادید، کدوم رو نصفه نیمه انجام دادید و کدوم رو انجام ندادید. اگه کاری رو کامل به انجام رسوندید، باکس مربوط به اون کار رو هایلایت سبز رنگ کنید. اگر کاری رو نصفه انجام دادید یا بخشی ازشو انجام دادید هایلایت زرد و اگر کلا انجام ندادید هایلایت قرمز کنید. هر باکس سبز که در قسمت زندگی و کار باشه 10 امتیاز، هر باکس زرد در قسمت زندگی و کار 5 امتیاز و هر باکس قرمز 0 امتیاز میگیره. هر باکس سبز در قسمت تفریح 5 امتیاز، هر باکس زرد 2.5 امتیاز و هر باکس قرمز 0 امتیاز میگیره.


در زیر هم یک عکس از جدول امتیاز بندی براتون گذاشتم و همین جدول در اون فایل اکسل هم که بالا گذاشتم هست و طوری تنظیم شده که شما فقط امتیازاتونو وارد هر باکس مخصوص به خودش میکنید و اتوماتیک امتیاز کلی مربوط به اون روز رو روبروش جمع میبنده و امتیاز کامل که متعلق به چندروز هست رو در پایین در قسمت total sum میزنه.


An excel sheet explaining how to create a pointing system
Pointing system

حالا که متوجه شدید که این برنامه چطوری کار میکنه، میتونید از امتیازهایی که برای انجام کارهاتون میگیرید برای جایزه دادن به خودتون استفاده کنید. جمع نهایی امتیازاتتون که total sum هست نتیجه ی نهایی رو در هر برهه از زمان به شما نشون میده. اگر سوالی راجب این جدول داشتید، برام کامنت کنید یا در قسمت "ارتباط با من" در بلاگم ازم بپرسید.


A boy eager to achieve his dreams by planning
Start a journey

یادتونم باشه که این برنامه ممکنه ماههای اول 100% عملی نشه، ولی بهرحال برای شما شروع خوبیه.


رفیق شفیقتون، ساینا:)






WhatsApp%20Image%202020-11-01%20at%207.0

Hi, thanks for stopping by!

Thank you for choosing my blog and my post!

if you want to know me more, click on the button below. Make sure to subscribe to get notified when there's a new post!

If you would like to get notified when there's a new post, subscribe on home page in the pink box!
bottom of page